Family Business Survey on PwC:n joka toinen vuosi järjestämä maailmanlaajuinen kysely perheyritysten omistajille ja ylimmälle johdolle. Tämän kerran kyselyssä selvitettiin, miten perheyritykset näkevät seuraavan kahden vuoden kasvumahdollisuudet ja tärkeimmät investointikohteet sekä miten luottamus tärkeimpiin sidosryhmiin on kehittynyt, millaiset panostukset perheyrittäjillä on vastuullisuuteen ja monimuotoisuuteen sekä miten perheen hallintomallit ovat kehittyneet. Vastaajia oli 82 eri maasta yhteensä 2043, joista 66 oli suomalaisia.
Loka-joulukuussa 2022 kerätyn haastatteluaineiston mukaan 88% suomalaisista vastaajista tavoittelee kasvua seuraavan kahden vuoden aikana, 11% nopeaa ja aggressiivista kasvua ja 77 % aikoo kasvaa tasaisesti. Globaalista vertailujoukosta 14 % hakee nopeaa kasvua ja 63 % tasaista – kokonaisuutena luku jää 10 prosenttiyksikköä suomalaisten vastauksia pienemmäksi.
Pyysimme vastaajia listaamaan viisi tärkeintä prioriteettia seuraavan kahden vuoden ajalle. Vastaajien mukaan investoinnit digitaalisten kykyjen parantamiseen jatkuvat. Lisäksi panostetaan asiakkuuksien sitouttamiseen, uusien markkinoiden valloittamiseen ja tuotekehitykseen sekä yritysostoihin. Organisaation sosiaalisen vastuun lisääminen oli vain joka viidennen vastaajan asialistalla.
Noin 50 % suomalaisista vastaajista kokee liiketoiminnan tulevalle menestykselle välttämättömäksi tuottaa suurempaa hyötyä ihmiskunnalle jatkossa. Mielipide on kehittynyt positiiviseen suuntaan vuoden 2021 tutkimuksesta, mutta jäämme edelleen globaalin keskiarvon alle ja se on huolestuttavaa.
Kotimaan vastanneista vain joka neljäs ilmoittaa tehneensä ESG-strategian ja kommunikoineen siitä omille sidosryhmilleen.
Luottamusta rakentaakseen perheyritysten on kerrottava tavoitteensa ja näytettävä tulokset – avoimesti ja selkeästi eri sidosryhmille viestimällä. Nykymaailmassa se ei tarkoita ainoastaan heidän asiakkaitaan, työntekijöitään ja perheenjäseniään, vaan myös yleisöä laajemmin. Aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun kantaa ottavat ja oman panoksensa esiintuovat aktiiviset omistajat voivat kasvattaa luottamusasemaansa.
Perheyritykset ovat pitkään olleet etuoikeutettuja siitä, että työntekijöiden ja omistajien välillä vallitsee vahva luottamus. Perheyritykset ovat tutkitusti olleet muulla tavalla omistettuja yrityksiä varmempia työnantajia ja myös asiakkaat ovat liittäneet perheyrityksiin luottamusta, mikä näkyy esimerkiksi hyvin pitkinä asiakassuhteina. Edelmanin julkaisema tuore luottamusbarometri antaa signaalin, joka täytyy ottaa tosissaan. Kasvollisten omistajien etumatka on kaventunut 10 vuoden aikana.
Monet perheyritykset kertovat perheen oman luottamuksen lisäksi kahdeksi merkittävimmäksi sidosryhmäkseen omat työntekijät ja asiakkaat. Koko kansainvälisestä vastaajajoukosta 95 % koki tarvitsevansa asiakkaiden luottamuksen ja 91 % työntekijöiden. Kysyimme myös kuinka moni kokee nauttivansa näiden ryhmien luottamusta ja kuilu oli suuri: Noin puolet koki nauttivansa asiakkaiden luottamusta ja vain 42 % työntekijöiden luottamusta.
PwC:n tuoreimman globaalin Family Business Surveyn tulokset paljastavat uusia tapoja vastata asiakkaiden alati muuttuviin odotuksiin.
Minna Oksa
Director, Legal, Tax & Legal Private Business Leader, PwC Finland
Tel: +358 (0)20 787 7624