NextGen Survey on maailmanlaajuinen kysely perheyritysten seuraavalle sukupolvelle. Kyselyssä tutkittiin, mitä NextGenit näkevät tärkeimpinä päämäärinä yrityksen toiminnassa tulevina vuosina, mukaan lukien heidän tavoitteensa omaa rooliaan koskien. Kyselyyn vastasi yhteensä 1036 niin sanottua NextGeniä, joista 43 oli pohjoismaalaisia.
Pohjoismaalaisten perheomisteisten yritysten seuraava sukupolvi on nostanut vastuullisuuden korkealla tärkeimpien tavoitteiden listalla, vain yrityksen kasvu on sitä korkeammalla. Lähes puolet vastasi, että heidän päämääränsä on kasvattaa yrityksen fokusta investoida vastuullisuuteen. Vertailun vuoksi, vain 31 % globaalisti vastasi samoin. Lisäksi, kun huomioidaan yrityksen ilmastovaikutusten vähentäminen, pohjoismaalaiset NextGenit ovat innokkaampia kuin globaalit. Pohjoismaalaisista 42 % uskoo, että yrityksen tulevaisuuden tavoitteena tulisi olla yrityksen ympäristövaikutusten pienentäminen, Globaalisti samaan uskoo 24 % vastaajista.
Perheyhtiöt voivat saavuttaa kilpailua hyödyntämällä seuraajasukupolven osaamista ja näkemystä vastuullisuuden tuomista osaksi yhtiön ydinliiketoimintoja.
44 % pohjoismaalaisista NextGeneistä on tänä päivänä sitoutunut yrityksen työhön kasvun saavuttamiseksi. Vertailuna vain yksi kolmesta sanoo, että on aktiivisesti mukana kasvattamassa yrityksen fokusta vastuulliseen investointiin. Kuitenkin jopa 86 % odottaa olevansa mukana tässä tekemisessä pitkällä aikavälillä ja täten vastuullisuuteen investoinnit ovat päämäärä, jossa suurin osa NextGeneistä uskoo toimivansa aktiivisessa roolissa tulevaisuudessa.
Pohjoismaiset nextit haluavat olla mukana rakentamassa kestävää kasvua ja mahdollistamassa yritystoiminnan jatkuvuus. Vastuullisuusajattelu on yksi osa sitä, lisäksi tarvitaan perinteistä liiketoimintaosaamista ja tutkimuksenkin mukaan siitä halutaan oppia lisää.
Pohjoismaalaiset NextGenit uskovat nykyistä sukupolvea kattavammin, että yrityksellä on vastuu taistella ilmastonmuutosta vastaa (86 % vastaan 69 %), mikä pätee myös globaalisti. Kuitenkin vain 51 % pohjoismaalaisista NextGeneistä (ja 47 % nykyisestä sukupolvesta) on sitä mieltä, että tänä päivänä yritys on kehittänyt ja viestinyt vastuullisuusstrategiasta.
NextGenit itse kokevat, että heidän tulee laajentaa osaamistaan täyttääkseen tulevan roolinsa. Tämä toteutuu erityisesti rahoituksen puolella, jonka vastasi seitsemän kymmenestä. Puolet taas arvioivat, että heidän on vahvistettava johtamistaitoja ja 44 % vastasi, että he tarvitsevat lisää osaamista ESG:ssä.
Turo Juhantalo
Business development, Private business, PwC Finland
puh. +358 40 579 51 42