Varma päätti vuoden 2020 alussa lähteä selvittämään asiakkuuksien johtamisen työkalujen päivittämistä paremmin heitä palvelevaan malliin. Ratkaisuksi valikoitui Salesforce CRM ja työkalun ensimmäisen version tulisi olla käytössä vuoden 2020 loppuun mennessä asiakasvastaavien ja myynnin organisaatiossa.
COVID-19-pandemian vallitessa kaikki oli toteutettava virtuaalisesti.
Aluksi haastattelimme asiakasvastaavia ja myynnin johtoa selvittääksemme, kuinka työn arki tällä hetkellä sujuu. Haastattelujen ja työpajojen avulla saimme muodostettua kattavan kuvan nykytilanteesta ja samalla arvioitua sitä muutosta, jonka kohteeksi henkilöstö joutuu.
Koska liiketoiminnan edustajien osallistuminen oli erittäin tärkeää heti ensi metreiltä lähtien, perustimme asiakasvastaavista koostuvan Salesforce-koutsien verkoston. Nämä sparrasivat työkalun ominaisuuksissa, kertoivat omia tarpeitaan ja harjoittelivat työkalun käyttöä etunenässä ennen käyttöönottoa.
Loppukäyttäjille suunnittelimme ja toteutimme virtuaalisen aarteenmetsästyskonseptin nimeltä “Kadonneen kaupan metsästäjät”, jossa käyttäjä navigoi peliympäristön ja Salesforcen välillä etsien tietoa ja edeten pelissä.
Lisäksi muutosmatka koostui lukuisista tiimipalaverien keskustelutilaisuuksista ja demoista, Town Hall -tilaisuuksista, johdon tietoiskuista, kuukausittaisista tiedotteista ja sopivan lyhyiksi palastelluista virtuaalisista koulutuksista.
Käyttöönottoviikon jälkeen yli 80 % kaikista lisenssinhaltijoista oli kirjautunut sisään Salesforceen ja ensimmäisen kuukauden jälkeen luku oli yli 90 %.
“On ollut todella tärkeää, että olemme miettineet ja valmistelleet tätä muutosta huolella - jos olisimme tehneet yksin, niin aika ei olisi yksinkertaisesti riittänyt.”
“Tämähän oli loistava setti - kaikki koulutukset tulisi vetää tuolla tavalla.”
Jussi Leinonen