Kriisinhallinnan prosessien tärkeys korostuu organisaation riskienhallinnan kokonaisuudessa. Näiden prosessien avulla organisaation on mahdollista varmistaa toimintakykynsä myös poikkeuksellisissa oloissa ja siten sujuvoittaa toipumista kriisitilanteista.
Kriisitilanteet vaativat usein nopeaa ja tehokasta päätöksentekoa, vaikka tietoa voi olla vähän saatavilla. Monien organisaatioiden liiketoiminta on monimutkaista ja nopeatempoista, joten valmiiksi suunnitellut toimintamallit ovat tarpeen uusien tilanteiden edessä. Pelkkä perinteinen riskienhallinta ei siis riitä, vaan tarvitaan tehokasta kriisinhallintaa täydentämään tilanteita, jotka ovat vaikeasti ennakoitavissa.
Timo Kangas
Jarkko Sihvonen
Kriisinhallintaprosessit ja niiden harjoittelu auttavat yritystä luomaan opittuja toimintamalleja ja ennalta rakennettuja prosesseja, jotka selkeyttävät toimintaa kriisitilanteissa. Mikäli organisaatio joutuu kriisitilanteessa miettimään organisaatiotaan, toimivaltasuhteitaan tai tiedottamisen perusteita, se menettää paljon resurssejaan sellaiseen toimintaan, joka olisi voitu määritellä jo normaaliolojen toiminnassa. Kriisitilanteessa resurssit ovat harvoin rajattomat, joten käytettävissä olevat resurssit on ohjattava mahdollisimman tehokkaasti itse tilanteen hoitamiseen. Kriisinhallintatoiminnan yhteydessä otetaan usein käyttöön myös yrityksen jatkuvuussuunnitelmat, joiden avulla varmistetaan yrityksen toiminnan mahdollisimman tehokas palautuminen hyväksyttävälle tasolle.
Voimme auttaa kehittämään kriisinhallintaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla: