Onko yrityksessänne suunnitteilla uusia valmisteveron alaisia toimintoja tai kaipaatteko apua nykyisten valmisteveroprosessien virtaviivaistamiseen? Entä tarvitsetteko tukea verotarkastuksessa tai veroriidassa? PwC tarjoaa monipuolisia valmisteverotukseen liittyviä neuvontapalveluita, jotka kattavat kaikki valmisteverotuksen osa-alueet aina toiminnan järjestämisestä ja tehostamisesta järjestelmäkehitykseen.
Palvelumme räätälöidään yritys- ja tapauskohtaisesti, ja ne voivat olla yksittäisiä toimeksiantoja tai laajempia kokonaisuuksia niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Tiimimme koostuu kokeneista valmisteverotuksen asiantuntijoista, jotka auttavat yritystänne löytämään parhaat ratkaisut eri tilanteisiin.
Valmisteveron alaisten tuotteiden valmistus, varastointi ja vastaanottaminen muista maista edellyttävät yleensä Verohallinnon myöntämää valmisteverolupaa. Lupa voi olla toistaiseksi voimassa oleva tai toimituskohtainen, ja sen kattavuus voi vaihdella laajoista valmistuksen ja varastoinnin luvista suppeampiin lupiin. Avustamme yritystäsi valitsemaan parhaiten sopivan valmisteveroluvan ja tarjoamme tukea myös lupahakemuksen tekemisessä ja luvan edellyttämien prosessien suunnittelussa.
Avustamme yrityksiä niiden sisäisten valmisteverotoimintojen suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Autamme tunnistamaan valmisteverotuksen kannalta olennaiset prosessit ja toiminnot, joissa valmisteverolainsäädännön vaatimukset on otettava huomioon. Palveluihimme kuuluvat myös valmisteveron alaisten tuotteiden määrittäminen, yrityksen sisäisten valmistevero-ohjeiden laatiminen, valmisteveropäättelyn integroiminen yrityksen tietojärjestelmiin sekä tehokkaiden veroraportointityökalujen suunnittelu ja käyttöönotto.
Autamme yrityksiä hyödyntämään valmisteverolainsäädännön verottomuuksia ja alennettuja verokantoja. Esimerkiksi teollisuudessa voidaan käyttää merkittävästi alemmalla verokannalla verotettua II-sähköveroluokan sähköä ja, tiettyjen edellytysten täyttyessä, valmisteverottomia polttoaineita. Alennettu vero tai verottomuus voidaan toteuttaa joko suoraan tuotteita hankittaessa tai käytettäessä, taikka jälkikäteen palautusmenettelyllä. Palautusta voidaan hakea takautuvasti kolmelta vuodelta.
Valmisteverovelvollisuuteen voi liittyä myös muita kuin varsinaisia verovelvoitteita erityisesti energiatuotteissa. Näihin velvoitteisiin kuuluvat esimerkiksi uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite, uusiutuvien polttoaineiden kestävyysjärjestelmä, polttoainetoimittajien vähentämis- ja raportointivelvoite (FQD) ja fossiilisen polttoaineen jakelun päästökauppa (ETS2). Avustamme yrityksiä kaikissa näihin velvoitteisiin liittyvissä kysymyksissä ja prosesseissa.
Virheet valmisteverotuksessa voivat johtaa merkittäviin taloudellisiin sanktioihin, kuten verojen kantamiseen takautuvasti usean vuoden ajalta, verokorotukseen ja korkoseuraamuksiin. Lisäksi virheistä voi aiheutua mainehaittaa ja jopa rikosoikeudellisia seuraamuksia. Virheiden seuraamuksia voidaan pyrkiä rajoittamaan hakemalla oikaisua oma-aloitteisesti ja aktiivisella toiminnalla verotarkastuksen aikana. Tarvittaessa riitainen asia voidaan viedä tuomioistuimen ratkaistavaksi. Avustamme yrityksiä kaikissa muutoksenhakuun, tarkastuksiin ja tuomioistuinprosesseihin liittyvissä asioissa.
Avustamme yrityksiä valmisteverotusta koskevissa hakemusasioissa. Yritys voi esimerkiksi hakea ennakkoratkaisua laintulkinnan selvittämiseksi yksittäisessä veroasiassa tai sitovaa tariffitietoa (BTI, Binding Tariff Information) tuotteen tullinimikkeen ja valmisteverollisuuden selvittämiseksi. Joissakin tilanteissa valmisteveroa tai korkoa voidaan alentaa tai ne voidaan poistaa huojennushakemuksesta ilmeisen kohtuuttomuuden vuoksi.