DAC7-direktiivi edustaa viimeisintä hallinnollisen yhteistyön kehitystä välittömän verotuksen alalla Euroopan unionissa. 1. tammikuuta 2023 alkaen direktiivi asettaa uusia huolellisuus- (due diligence-) sekä raportointivelvoitteita digitaalisille alustoille, kuten verkkokauppa-, vuokraus- sekä ruoantoimitusalustat.
Kaikilla digitaalisilla alustaoperaattoreilla, jotka toimivat missä tahansa EU-jäsenmaassa on direktiivin mukaisesti velvollisuus rekisteröityä saadakseen yksilöllisen tunnistenumeron. Alustojen velvollisuuksiin kuuluvat tietojen kerääminen raportoitavista myyjistä sekä kaikkien olennaisten toimien vuosittainen raportointi jäsenmaiden veroviranomaisille. Raportoitavat olennaiset toimet tarkoittavat DAC7-direktiivissä tavaroiden tai palveluiden myyntiä sekä liikennevälineiden tai kiinteän omaisuuden vuokraamista. Vaikka vain tietty osa yrityksen liiketoiminnasta täyttäisi digitaalisen alustan ja raportoitavan olennaisen toimen määritelmät, yritys tulee siitä huolimatta velvolliseksi rekisteröitymään ja täyttämään raportointivelvoitteet.
Kerättävät ja raportoitavat tiedot sisältävät tunniste- ja osoitetietoja, taloustietoja sekä tiedon kotipaikasta. Direktiivi sisältää myös poikkeussääntelyä, jonka mukaan tietyt alustaoperaattorit eivät kuulu velvoitteiden piiriin. Myös tällaisten alustaoperaattoreiden tulee kuitenkin osoittaa vuosittain poikkeussäännöksen täyttyminen asianmukaisen dokumentaation perusteella.
Voimme tarjota asiakkaillemme end-to-end-tukea kaikissa DAC7-velvoitteiden noudattamiseen liittyvissä kysymyksissä, kuten lainsäädännön muutoksiin valmistautumisessa, huolellisuusvelvoitteiden täyttämisessä (due diligence) ja raportoinnin varsinaisessa toteutuksessa sekä siirtymisessä uuteen toimintamalliin.
DAC7-direktiivin mukaiset huolellisuusvelvoitteet (due diligence) on saatettava päätökseen kunkin raportointikauden loppuun mennessä, joka on kalenterivuosi. Ensimmäinen huolellisuusvelvoitteita koskeva määräaika on 31. joulukuuta 2023. Olennaisten raportoitavien toimien ilmoittamisen määräaika on seuraavan vuoden tammikuun lopussa. Ensimmäinen raportoinnin määräaika on 31. tammikuuta 2024.
Digitaalinen alusta on mikä tahansa ohjelmisto, verkkosivu tai sovellus, jonka avulla myyjät voivat tavoittaa ostajansa tarkoituksenaan suorittaa olennaisia toimia joko suoraan tai epäsuorasti.
Kaikkien tunnistettujen digitaalisten alustaoperaattoreiden on rekisteröidyttävä jollekin Euroopan unionin jäsenvaltion veroviranomaiselle saadakseen alustaoperaattorin tunnuksen, jota tarvitaan olennaisten toimien raportointiin. Rekisteröinnin laiminlyönti voi johtaa seuraamuksiin ja jopa toiminnan estämiseen unionissa. Jos alustatoimija on rekisteröity toiseen jäsenvaltioon tai on muutoin vapautettu verosta, se saattaa silti joutua ilmoittamaan tästä poikkeuksesta kirjallisesti joillekin jäsenvaltioille.
Olennaiseksi raportoitavaksi toimeksi katsotaan tavaroiden tai palvelujen myynti ja ajoneuvojen tai omaisuuden vuokraus.
Digitaalisten alustojen on aloitettava myyjiensä tarkistaminen ja kerättävä asiaankuuluvat tiedot raportointia varten. Nämä tiedot sisältävät muun muassa tiedon myyjän nimestä, henkilötunnuksesta, jos kyseessä on luonnollinen henkilö, osoitteesta, TIN- ja ALV-tunnisteista sekä pankkitiedot, tulotiedot vuosineljännekseltä, mahdolliset palkkiot, ja tiedot maksetuista palkkioista ja veroista. Digitaalisen alustan vastuulla on varmistaa, että nämä tiedot ovat oikein ja ajan tasalla. Sellaisten myyjien toiminta, jotka eivät täytä direktiivissä säädettyjä vaatimuksia on estettävä alustalla.
Meillä on ainutlaatuinen yhdistelmä syvällistä EU-lainsäädännön osaamista, vero- ja oikeudellisia teknologiavalmiuksia sekä ymmärrystä digitaalisen liiketoiminnan vaatimuksista ja haasteista. Tarjoamme mielellämme tukea kaikissa DAC7-direktiiviin liittyvissä kysymyksissä, kaikkien EU-maiden organisaatioille ja jopa hyvin monimutkaisille digitaalisten alustojen liiketoimintamalleille, jotka kattavat useita lainkäyttöalueita.