Arvon luominen yrityskaupan yhteydessä on avaintekijä yrityskauppaprosessiin ryhtymiselle, oli se sitten tarkoitus toteuttaa myynnin kasvulla tai kustannustehokkuuden parantamisella. Integraatiotuki ja muut operatiiviset M&A-palvelut tukevat transaktion käytännön valmistelussa ja toteutuksessa, sekä arvon realisoinnissa. Yritysjärjestelyn onnistuminen ja arvo maksimoidaan hyvällä suunnittelulla ja johdonmukaisella käytännön toteutuksella.
Mitattavat konkreettiset tavoitteet edesauttavat tavoitteiden saavuttamista. Huonosti toteutettu analyysi yrityskaupan suunnitteluvaiheessa saattaa aiheuttaa ei-toivottuja yllätyksiä toteutus- eli integraatiovaiheessa. Tässä kohdin kurssin muuttaminen on haastavaa, ellei jopa mahdotonta. Yrityksen myyminen saattaa epäonnistua myös siinä tapauksessa, että myyjän valmistautuminen on pintapuolista. Potentiaaliset ostajat eivät tällöin tunnista kohdeyrityksen arvoa.
Teollisen yrityskaupan arvo juontuu synergioista, ja kaupan onnistuminen arvioidaan mitattavien synergioiden toteutumisella. Tunnistamalla toimintojen optimoimisesta saatavat tuotto- ja kustannusynergiat, voidaan integraatio perustaa arvoa tuottavaan suunnitelmaan.
Miten voimme auttaa?
Yrityskaupan onnistuminen ja siitä juontuva lisäarvo riippuu pitkälti toteutuksesta. Kokemuksemme mukaan integraation suunnittelussa on löydettävä tasapaino integraatioprojektin ja liiketoiminnan pyörittämisen välillä, riippumatta yrityksen koosta tai toimialasta. Liiketoimien ei kuuluisi häiriintyä integraatiosta, mutta toisaalta integraation mahdollisimman ripeä toteutus nopeuttaa synergioiden realisoitumista.
Miten voimme auttaa?
Valmistavassa teollisuudessa yrityskauppaa harkittaessa operatiivinen due diligence auttaa ymmärtämään ostettavan yrityksen tai yritysjärjestelyn kohteena olevan liiketoiminnan operatiivista toimintamallia ja sen vaikutusta yrityksen toimintaan ja kehittymiseen. Analyysissä tarkastellaan kohteen toimintamallia mm. organisaation, liiketoimintaprosessien ja niitä tukevien IT-järjestelmien näkökulmasta.
Miten PwC voi auttaa?
Kokemuksemme mukaan myyjän valmistautuminen liiketoiminnan irtauttamiseen vaikuttaa suuresti ostajaehdokkaiden vakuuttumiseen yrityskaupan kannattavuudesta. Toisaalta ostajalla pitää olla selkeä käsitys siitä, mitä ostettavaan kokonaisuuteen kuuluu.
Miten voimme auttaa?
Meillä on vankka kokemus eri toimialoilta ja monipuolinen ymmärrys myynnin, tuotannon ja tukitoimintojen rooleista yrityskaupoissa. Olemme tukenasi kaupan suunnittelu- ja toteutusvaiheessa halutessasi alusta loppuun asti. Vaihtoehtoisesti voit valita palveluistamme vain tarvitsemasi.
Sovellamme työssämme PwC:n kansainvälisiä menetelmiä ja työkaluja, joiden avulla räätälöimme jokaisen hankkeen vastaamaan juuri sinun tarpeitasi. Ulkomaille kohdistuvissa yrityskaupoissa voimme hyödyntää PwC:n maailmanlaajuisen Delivering Deal Value -verkoston paikallistuntemusta. Yhteisten työskentelytapojemme ansioista työskentelemme saumattomassa yhteistyössä, taaten asiakkaillemme näin parhaan mahdollisen palvelun.
PwC on ainoa palveluntarjoaja, joka tarjoaa operatiivisiin kysymyksiin, vero- tai lakiasioihin tai muuhun neuvonantoon liittyvät palvelut jouhevasti yhdestä paikasta.